Implicacions
dels TIC a les àrees de llengua.
En
primer lloc hauriem de reflexionar sobre els TIC. Les Tecnologies de
la Informació i la comunicació es deriven de la Competència en el
tractament de la informació i Competència Digital, que consisteix
en disposar d'habilitats per cercar, obtenir, processar i comunicar
informació i per transformar-la en coneixement.
El
procés d'ensenyança-aprenentatge basat en competències suposa una
nova realitat educativa, tant pel que fa a la concepció com a la
metodologia didàctica.
El
nostre objectiu com a docents no és crear recipients on és puguin
emmagatzemar continguts, sinò facilitar l'aprenentatge autònom per
part de l'*alumne.
És
en aquest nou tipus d'aprenentage on els TIC és converteixen en una
eina molt profitosa i necessària.
Tenint
en compte la realitat educativa actual, els docents no podem assolir
la diversitat de l'aula (i molt manco amb l'augment de les ràtios
actuals). Es planteja la següent pregunta: Què podem fer?
Una
solució és la incorporació progressiva de les TIC a l'aula.
Avantatges com la possibilitat d'oferir materials adaptats, facilitar
la tasca docent, crear un entorn més àgil i lúdic per l'alumne,
despertar l'ínterès i, en definitiva, fer més atractiu el procés
d'*ensenyança-aprenentatge.
Però
no podem obviar que les TIC impliquen també una sèrie de
requeriments: els centres, les aules i els alumnes i professors han
de poder disposar de tota una sèrie de recursos digitals per poder
aplicar correctament les TIC.
També
s'ha de fer esment en l'atenció a la seguretat i la privacitat que
comporta el maneig de les eines digitals (incidir en els perills d'un
ús incorrecte de la informació digital).
En
definitiva, la integració de les TIC a les àrees de llengua
permetrà augmentar el rendiment i l'eficàcia de l'alumne, per una
banda; i la productivitat i grau de satisfacció de la nostra tasca
docent, per l'altra.
No
hem d'oblidar que la nostra tasca docent és desenvolupa de manera
paral·lela a la societat i la nostra societat actual de cada vegada
és més digital. Si volem que els nostres alumnes siguin persones
competents, hem d'incorporar les TIC a l'aula. Aquesta incorporació
no ha d'esdevenir tans sols una obligatorietat (així com ho indica
el curriculum) sinò que, en la situació actual de l'ensenyament,
esdevé una necessitat.
Per
acabar mágradaria compartir una darrera reflexió:
“Toda
innovación exige poder (capacidad, medios), saber hacer
(competencia) y querer, por lo que lograr que los alumnos alcancen la
competencia digital deseada exige un esfuerzo de toda la comunidad
educativa.”
COMPETENCIA
DIGITAL, Instituto de Tecnologías Educativas. Departamento de
Proyectos Europeos. 25 de marzo 2011
No hay comentarios:
Publicar un comentario